Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Advertisements

Latest news

Trailers

Column

Goodbye Christopher Robin (2017)

Last Updated

Goodbye Christopher Robin

Titel: Goodbye Christopher Robin

År: 2017

Genre: Biografi | Drama |

Längd: 107 min

Regissör: Simon Curtis

Skådespelare: Domnhall Gleeson, Margot Robbie, Kelly McDonald

imdb_46x22 7,1/10

Berättelsen om hur författaren A.A. Milne inspirerades till att skriva böckerna om Nalle Puh.

Med snart hundra år sedan sin debut som korta poesi berättelser, har Nalle Puh sannerligen blivit ett etablerat varumärke. Att Disney också har bidragit till dess omåttligt populära franchise, till en viss grad förståeligt då bolaget är nästan lika gammal som den gula björnen själv.

Även om hundratals miljoner barn och vuxna har upplevt och älskat dessa berättelser, är det inte det som ligger till grund för framgångssagan bakom. Främst är det för att den är illustrerad och skrivet direkt från en verklighet om familjen Milne. Att den är verklighetsbaserad gör den speciellt och möjligen ännu omtyckt och det är just det som utforskas i den här filmen.

Författaren bakom böckerna Nalle Puh, A. A. Milne och hans son Christopher Robin är det främsta fokuset i den här biografiska dramat. Det är deras relation och skapandet av Puhs och Christopher Robins värld som skildras. Det är också ett familjedrama med en pjäsförfattare som har svårt att skriva.

Det är en enkel berättelsen som har lite energi förrän det blir något av faderns skrivblock. Efter ha spenderat och blivit påverkat av det första världskriget tar fadern till opassande åtgärder mot sin familj, då varje ljud får honom att hoppa till. Den har en tydlig tre-akt struktur där skådespelarna subtilt agerar som pjäser och förflyttas runt om. Den har en långt introduktion som etablerar faderns krigsskadade symtomer. Här kunde man ha kortat ner första akten och hade en längre andra akt. Mycket av det nannyn och mamman Daphne gör, har ingen större substans till filmens kontext.

Så fort pappan har etablerat en välkonstruerad relation med sin son och publicerat sina böcker, upplevs filmen att den vill runda av bara. Det går fortare mot slutet och blir avslutningsvis abrupt.

Skådespelarna gör solida jobb med att skapa en dynamik hos karaktärerna främst Domnhall Gleeson. Margot Robbie, har inte samma karisma i sina andra roller som modern och kan betraktas som blek i sin prestation. Will Tilston, som spelar den C.R. som åttaåring har indirekta kopplingar till Jacob Trembley’s insats i Room (2015), med andra ord:  väldigt gnällig och dryg unge med lite av en mångfacetterad karaktär.

Kanske är det baserad på verkligt beteende, sålunda är det ändå överdriven prestation dock är budskapet om relationen i familjen tydlig; att trots stora framgångar, förblev relationerna aldrig goda. Dialogen upplevs stundtals andefattigt och torftigt. Många gånger känns dialogerna och uttrycken för modernt för att anpassas till en film baserad i en viss era.

Det mest intressanta i den här filmen är skapandet bakom de populära böckerna och hur fadern kämpar med post-traumatisk stress och försöker hålla den komplexa familjenI ihop även om allt faller sönder på grund av böckernas framgång.

 

Betyg 3 av 5

Betyg 3 av 5

Profile

Marcus Ström
Marcus Ström
Marcus Ström | Journalist/writer and Chief Editor.


Mackansfilm@gmail.com
Advertisements
READ ALSO:  Stranger Things: Season 3 (2019) - Title Teaser
%d bloggers like this:
Play All Replay Playlist Replay Track Shuffle Playlist Hide picture