Papillon (2017)

 

Papillon (2017).jpg

Titel: Papillon

År: 2017

Genre: Drama | Kriminalare |Mysterium |

Längd:  133 min

Regissör: Michael Noer

Skådespelare: Charlie Hunman,  Rami Malek, Roland Möller

imdb_46x226,9/10

Wrongfully convicted for murder, Henri Charriere forms an unlikely relationship with fellow inmate and quirky convicted counterfeiter Louis Dega, in an attempt to escape from the notorious penal colony on Devil’s Island.

VÄXANDE UNDERHÅLLNING

Oavsett om hur du känner eller upplever det är det ändå viktigt när det kommer till perception… Den psykologiska termen om hur du uppfattar din omgivning. Det kan också infalla på personer. Hur man ser på andra medmänniskor. Det är ett ständigt förekommande inom media-världen såsom filmens värld.

Hollywood – En abstrakt och mångtydig värld där en roll bestämmer över andra under ett projekt i en produktion. Charlie Hunman är inte en av de högt betalade skådespelarna men ändå verkar han ha en tillräckligt många fans som håller honom kvar på banan. Främst kanske är det för att hans fans från tiden av Sons of Anarchy. Oavsett verkar han ändå få de där rollerna för att han ska vara aktiv ett ytterligare ett år längre. Efter förra årets King Arthur: Legend of the Sword (2017), verkar ändå många ha förtröstan för hans mediokra insatser. Han byter bara namn och identitet men rollen förändras sällan när det kommer till honom. Det är alltid någon i närheten som behöver honom för att bli räddad. Alltid. Han är av den uppfattning, av andra, type-castat till att vara beskyddaren till andra karaktären. Hunmans gamla serie drevs ändå i sju säsonger (2008-2014). Hans prestation i det här biografiska dramat i ett 1930-talets Frankrike gör ingen magnifik skillnad. Han är fortfarande hunken och inger en arrogant attityd. ”Papi” verkar förstå och inse saker väldigt snabbt, även om det inte är utplacerad ännu. Oavsett vad du känner inför Hunman som skådespelare passar han bäst i filmer utan stora visuella effekter.

Rami Malek (Louis Dega) försöker i alla fall ta sig an andra roller, även om han är den smarta och smala, karaktären som behöver beskydd dygnet runt. Han sitter även på pengar, vilket Papillon (Hunman) utnyttjar i varje läge. Malek spelar en tillbakadragen men intelligent fånge som utvecklas rejält under hela filmen. Som karaktär tar han en intressant vändning som kanske inte är alltid lätt att förutspå i en rätt förutsägbar film trots sin långa speltid.

För ja, manuset är förutsägbart, precis som många andra, trots att det finna vinklar på den här som gör den mer förankrad än många andra filmer och gör det på ett spännande sätt. Det är ett varierat och mångfacetterad och stundtals, trots sina många frisyrer, montage och torftigt språk förmedlar den ändå ett nyanserat underhållningsvärde för det mesta

Den är stundtals rå och det som faktiskt skildras i början, återgås aldrig. Det blir aldrig uppklarnad som önskad, utan Papillon och Dega växlar mellan olika fängelser och slåss och rymmer däremellan. Sakta växer den, precis som många andra karaktärer och efter ett tag, utan att faktiskt veta mycket om dem, kan man ändå fatta tycke för karaktärerna. Som tittare får du aldrig veta mycket om dem, endast hur de reagerar och korta svar. Inget fördjupande utan det förklaras främst genom att spotta ut det i olika nyckelscener under filmens gång. Det blir mer subtilt och kanske mer nödvändigt i en sådan här film.

Då den utspelar sig under 1930-talet och 1940-talet upplevs språket och skådespeleriet väldigt krystat. Autenticiteten finns inte riktigt i bildrutan och som publik är det lätt att distanserar sig från den omvärld regissören försökte skapa. Det blir inte äkta. Det blir en stark avsmak av någonting som man inte vill förankra sig inom.

Den danske regissören Michael Noer, har valt säkra kort men vågat inte göra något förhastat. Han har kört ”safe cards” och bland roller syns även Roland Møller, också från Danmark. Detta är en nyinspelning, baserad på en bästsäljande memoar, av filmen från 1973 med samma namn, som då spelades av Steve McQueen och Dustin Hoffman. Hunman och Malek har inte samma kemi men de är intressanta val av rollinnehavare då de har störst status inom Tv-världen.

Intressanta miljöer men stela rollinnehavare i starka roller.

Betyg 2 av 5

Advertisements

About Marcus Ström

Name: Marcus Ström Role on Mackans Film: Journalist, writer and editor.
Gallery | This entry was posted in All posts, Bleecker Street, Crime, Drama, Filmreviews, Genre, Grade, Grade 2 av 5, Movies & TV, Mystery, Production Company / Distributor, Review by Marcus Ström, Reviews, Year 2017 and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.